The Journal of Spatial Planning
برنامهریزی و آمایش فضا
MJSP
Basic Sciences
http://hsmsp.modares.ac.ir
1
admin
1605-9689
2476-6860
fa
jalali
1392
8
1
gregorian
2013
11
1
17
3
online
1
fulltext
fa
تحلیل نقش متغیر همسایگی در الگوی رأی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم
The Analysis of Ethnicity in the Voting Patterns of Candidates in the Tenth Presidential Elections
جغرافیای انتخابات از شاخه های جغرافیای سیاسی است که به مطالعه جنبه های جغرافیاییِ انتخابات مانند سازمان دهی فضایی انتخابات، تنوعات فضایی در الگوهای رأی گیری و تأثیر عوامل محیطی و فضایی در تصمیم های رأی دهندگان می پردازد. عواملی که به لحاظ موقعیتی، جغرافیایی و فضایی نوع تصمیم گیری های انتخاباتی را تحت الشعاع قرار می دهند، بسیار گسترده اند. یکی از این عوامل پدیده همسایگی است که از عوامل اثرگذار در رفتار سیاسی شهروندان و پیدایش الگوهای فضایی انتخابات به شمار می آید. منظور از مقوله همسایگی این است که ساکنان یک محدوده خاص (محله، روستا، شهر و استان) در قالب رأی دهندگان، با نامزدی که در آن مکان زاده شده است یا زندگی می‏کند، همزادپنداری بیشتری دارند و تصور می‏کنند که نامزد محدوده (زادگاه) شان تنگناها و مشکلات آنان را بهتر درک می کند؛ ازاین رو بیشتر به او رأی می دهند. این پژوهش به دنبال بررسی و تحلیل نقش متغیر همسایگی در الگوی رأی کاندیداهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران است. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است و برای تبیین بهتر موضوع با استفاده از نرم افزار GIS نقشه های انتخاباتی ترسیم شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد متغیر همسایگی در الگوی رأی سه کاندیدا از چهار کاندیدا یعنی آقایان محسن رضایی، محمود احمدی نژاد و مهدی کروبی تأثیر زیادی داشته است و درباره آقای میرحسین موسوی این تأثیر مشهود نیست و به عبارت دقیق تر، عوامل دیگر در مرحله بالاتری قرار دارند.
The geography of elections is one of the branches of the political geography, which studies the aspects of the geography of elections such as spatial organization of elections, spatial diversity in voting patterns and the impact of spatial and environmental factors in the voters’ decisions. The factors that influence elective decision making conditionally, geographically and spatially are extensive. One of the factors that is able to influence the extent of voting of the people in many countries is the types of the people's ethnicity. The neighborhood phenomenon is a significant factor in the political behavior of citizens and also in creation of the spatial patterns of elections. It means that the residents of a particular place (local area, town, city, and province) make sympathy with the candidate who was born in that place, so people think that this candidate can understand their problems well. Therefore, people vote in favor of him. This survey examines the role of neighborhood ness in the voting patterns of Iran’s tenth presidential elections. The method of this research is descriptive-analytic. In order to explain the subject, the GIS software was used for drawing the elective maps. The results of this study showed that neighborhood need had a significant impact in the 10<sup>th</sup> presidential elections’ voting patterns.
واژههای کلیدی: جغرافیای انتخابات,تأثیر همسایگی,انتخابات ریاست جمهوری دهم
Electoral geography,Voting patterns,The tenth presidential elections,Iran
109
126
http://hsmsp.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-2863&slc_lang=fa&sid=21
S. H.
Zarghani1
سیدهادی
زرقانی
100319475328460049773
100319475328460049773
Yes
Assistant Professor of Political Geography. Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
M.
Razavinejad2
سید مرتضی
رضوی نژاد
100319475328460049768
100319475328460049768
No
M.A. of Political Geography, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی دانشگاه مشهد