The Journal of Spatial Planning
برنامهریزی و آمایش فضا
MJSP
Basic Sciences
http://hsmsp.modares.ac.ir
1
admin
1605-9689
2476-6860
fa
jalali
1395
12
1
gregorian
2017
3
1
21
1
online
1
fulltext
fa
نقش نظام حمل و نقل روستایی درتوسعهیافتگی اقتصادی نواحی روستایی (مطالعه موردی دهستان طاغنکوه شمالی)
The Role of Rural Transportation System in Economic Development of Rural Areas
Case Study: Northern Taghankoh Rural District
در مناطق محروم سیاستهای حمل و نقل نقشی حیاتی در توسعه ایفا میکند. برخی پژوهشگران دسترسی داشتن به نظام حمل و نقل را یکی از مهمترین عوامل کاهش انزوای روستاییان میدانند. از اینرو قابلیت دسترسی به نظام حمل و نقل روستایی یکی از مؤلفههای مهمی است که میتواند در توسعه اقتصادی نواحی روستایی تأثیر بسزایی داشته باشد. سعی پژهش کنونی بر این است که نشان دهد قابلیت دسترسی به نظام حمل و نقل روستایی چه تأثیرات اقتصادی میتواند بر نواحی روستایی به همراه داشته باشد. در تحقیق حاضر 15 روستا و 367 نفر از ساکنان روستاهای دهستان طاغنکوه شمالی انتخاب شده است. پس از تکمیل پرسشنامه، دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS و Arc-GIS ارزیابی شده است. شاخصهای تحقیق شامل توانمندسازی اقتصادی، تحرکپذیری اقتصادی، افزایش درآمد و تنوع منابع درآمدی، متنوع شدن فعالیتهای شغلی، افزایش ارزش زمین، کاهش هزینههای تولید و صرفهجویی در هزینهها و افزایش سرمایهگذاری با منشا شهری است. نتایج تحقیق گویای این است که شاخص کاهش هزینههای تولید و صرفهجویی در هزینهها بیشترین تأثیرپذیری، و افزایش سرمایهگذاری با منشا شهری کمترین تأثیرپذیری از نظام حمل و نقل روستایی را داشته است، همچنین از نظر تأثیرپذیری از نظام حمل و نقل جادهای روستای صمان در بالاترین رتبه و روستای احمدیه در پایینترین رتبه قرار گرفته است.
In areas where there is social deprivation, usually transportation policies play an important role. Some researchers have access to the transportation system is considered one of the most important factors in reducing rural isolation. Thus, access to rural transport system is one of the important factors that could have a significant impact on the economic development of rural areas. Therefore, the present study is to show the economic impact of access to rural transport system can have on rural areas. In the present study, 15 of rural managers and 367 of rural people selected from northern Taghankoh Rural District. After fill out the questionnaire, through SPSS and Arc-GIS software was used for analyze the data. Indicators of research include economic empowerment, economic mobility, increase income and diversify sources of income, diversification of business operations, increase the value of the land, reducing production costs and cost savings and increase investment in urban origin. The results of the study show that indicator reducing production costs and cost savings the greatest influence and increase investment in urban origin And increase investment in urban origin have been less sensitive to the rural transportation system. Sman village road transport system as well as the influence of the highest rank and Ahmadiyya village is located in the lowest rank.
نظام حمل و نقل روستایی,توسعهیافتگی اقتصادی,نواحی روستایی,دهستان طاغنکوه شمالی
Rural Transport Systems,Economic Development,Rural Areas,northern Taghankoh Rural District
221
252
http://hsmsp.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-21-12452-1&slc_lang=fa&sid=21
حمدالله
سجاسی قیداری
1003194753284600146735
1003194753284600146735
Yes
استادیار دانشگاه مشهد
مهدی
پورطاهری
1003194753284600146736
1003194753284600146736
No
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
زهرا
سلیمانی
1003194753284600146737
1003194753284600146737
No
دانشجوی کارشناسی ارشد