دوره 18، شماره 1 - ( 1393 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 134-109 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

meshkini A, azamnabavi M. -. MJSP 2014; 18 (1) :109-134
URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-6334-fa.html
مشکینی ابوالفضل، اعظم نبوی مهدی، پورطاهری مهدی. ارزیابی عوامل موثر در جذب گردشگران به مراکز تجاری- تفریحی (مطالعه موردی: مراکز تجاری منطقه نمونه گردشگری سپاد، مشهد). برنامه‌ریزی و آمایش فضا. 1393; 18 (1) :109-134

URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-6334-fa.html


1- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (9987 مشاهده)
در دهه‌های اخیر توسعه صنعت گردشگری به عنوان یکی از فعالیت‌های عمده اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، سبب گردیده تا مدیران و برنامه‌ریزان در راستای توسعه فعالیت‌های این صنعت به افزایش کیفیت تجربه گردشگری و تلاش در جهت حفظ منافع جوامع میزبان توجه نمایند. یکی از ویژگی‌های برجسته ایران در زمینه صنعت گردشگری و به طور خاص شهر مشهد، نقش گردشگری مذهبی می‌باشد. از آن‌جایی‌که مساله خرید، رایج‌ترین فعالیت گردشگری در تمام مقاصد بویژه شهرهای مذهبی بوده، لذا می‌توان گفت مراکز تجاری به عنوان نمود فضایی خرید در سطح این شهرها از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشند. امروزه گردشگران به دلیل برخورداری از درآمد و اوقات فراغت توانسته‌اند زمان و پول بیشتری را به مساله خرید اختصاص دهند. در این مقاله سعی شده تا با استفاده از روش کتابخانه‌ای و مطالعات میدانی (پرسشنامه) و بهره‌گیری از مدل تحلیل عاملی و تحلیل واریانس یک‌طرفه، موثرترین عوامل در جذب گردشگران به مراکز تجاری- تفریحی با تأکید بر مرکز الماس شرق مشهد ارزیابی گردد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که عوامل کالبدی- روانی و تفریحی بیشترین تأثیرگذاری را در جذب گردشگران دارند. همچنین نتایج تحلیل واریانس، تفاوت معناداری را بین عوامل هفت‌گانه بدست آمده از مدل تحلیل عاملی نشان می‌دهد.
متن کامل [PDF 425 kb]   (10039 دریافت)    
نوع مقاله: علمی پژوهشی، مستخرج از پایان نامه | موضوع مقاله: برنامه ریزی گردشگری و اقتصاد فضا
دریافت: 1391/12/7 | پذیرش: 1392/3/19 | انتشار: 1393/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.