چکیده: (4682 مشاهده)
دفترهای آژانسهای مسافرت هوایی، یکی از زیرساخت¬های اساسی برای توسعه گردشگری محسوب می¬شوند و میزان عملکرد آنها بیانگر وضعیت توسعه گردشگری و خدمات وابسته به آن در هر جامعه است. بر این اساس، در پژوهش حاضر به تحلیل فضایی عوامل مؤثر بر عملکرد دفترهای مورد مطالعه در ایران می¬پردازیم. اهداف ما در پژوهش، علاوه بر تعیین عوامل مؤثر بر عملکرد آژانس¬ها، ارزیابی درجه گسترش عملکرد آنها در استان¬های کشور و اولویت¬بندی عاملها برای متعادل¬تر شدن منافع حاصل از عملکرد آژانس¬هاست. روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است و تحقیق با استفاده از الگوهای تحلیل عاملی، ضریب توزیع، تحلیل خوشه¬ای و فرایند تحلیل سلسله مراتبی و با به¬کارگیری نرم¬افزارهای SPSS و Arc view صورت گرفته است. یافته¬های پژوهش نشان می¬دهد که از 51 نماگر اولیه، 32 نماگر انتخابی- که به شش عامل معنادار کاهش یافته¬اند و درمجموع، 15/66 درصد واریانس جامعه را تبیین میکند، بر عملکرد آژانس¬های هوایی کشور مؤثر هستند. بهلحاظ توسعه عملکردی آژانس¬ها، استان تهران در سطح بالا (عملکرد مطلوب)، هشت استان در سطح دوم (عملکرد نیمهمطلوب به بالا)، یازده استان در سطح سوم (عملکرد نیمه¬مطلوب به پایین) و ده استان در پایین¬ترین سطح (عملکرد نامطلوب) قرار دارند. برای بهبود عملکرد آژانس¬ها، فرایند تحلیل سلسله مراتبی، نقش عامل کارکردی- نهادی را مؤثرتر از دیگر عامل¬ها پیش¬گویی میکند.
دریافت: 1387/9/4 | پذیرش: 1388/4/23 | انتشار: 1390/3/2