دوره 14، شماره 4 - ( 1389 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 160-137 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

وارثی حمیدرضا، رخشانی نسب حمیدرضا، تقوایی مسعود. تحلیل فضایی عوامل مؤثر بر عمل‏کرد آژانس¬های مسافرت هوایی در ایران. برنامه‌ریزی و آمایش فضا. 1389; 14 (4) :137-160

URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-12387-fa.html


چکیده:   (4682 مشاهده)
دفترهای آژانسهای مسافرت هوایی، یکی از زیرساخت¬های اساسی برای توسعه گردشگری محسوب می¬شوند و میزان عمل‏کرد آنها بیانگر وضعیت توسعه گردشگری و خدمات وابسته به آن در هر جامعه است. بر این اساس، در پژوهش حاضر به تحلیل فضایی عوامل مؤثر بر عمل‏کرد دفترهای مورد مطالعه در ایران می¬پردازیم. اهداف ما در پژوهش، علاوه بر تعیین عوامل مؤثر بر عمل‏کرد آژانس¬ها، ارزیابی درجه گسترش عمل‏کرد آنها در استان¬های کشور و اولویت¬بندی عاملها برای متعادل¬تر شدن منافع حاصل از عمل‏کرد آژانس¬هاست. روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است و تحقیق با استفاده از الگوهای تحلیل عاملی، ضریب توزیع، تحلیل خوشه¬ای و فرایند تحلیل سلسله مراتبی و با به¬کارگیری نرم¬افزارهای SPSS و Arc view صورت گرفته است. یافته¬های پژوهش نشان می¬دهد که از 51 نماگر اولیه، 32 نماگر انتخابی- که به شش عامل معنادار کاهش یافته¬اند و در‏مجموع، 15/66 درصد واریانس جامعه را تبیین میکند، بر عمل‏کرد آژانس¬های هوایی کشور مؤثر هستند. به‏لحاظ توسعه عمل‏کردی آژانس¬ها، استان تهران در سطح بالا (عمل‏کرد مطلوب)، هشت استان در سطح دوم (عمل‏کرد نیمه‏مطلوب به بالا)، یازده استان در سطح سوم (عمل‏کرد نیمه¬مطلوب به پایین) و ده استان در پایین¬ترین سطح (عمل‏کرد نامطلوب) قرار دارند. برای بهبود عمل‏کرد آژانس¬ها، فرایند تحلیل سلسله مراتبی، نقش عامل کارکردی- نهادی را مؤثرتر از دیگر عامل¬ها پیش¬گویی میکند.
متن کامل [PDF 949 kb]   (2842 دریافت)    

دریافت: 1387/9/4 | پذیرش: 1388/4/23 | انتشار: 1390/3/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.